dimarts, 9 d’octubre del 2012

HABILITATS LINGÜÍSTIQUES.

Què necessitem per comunicar-nos? 

Per poder comunicar-nos amb eficàcia necessitem dominar les quatre habilitats lingüístiques que són: parlar, escoltar, escriure, llegir.

· Què entenem per parlar? 

És expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara i amb correcció i adequació a la situació comunicativa.

· Què entenem per escoltar? 

És comprendre un missatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un missatge o discurs pronunciat oralment.

Que demana saber escoltar?

1.      Un paper actiu i participatiu.
2.      Un respecte per l’emissor i les seves idees.
3.      Ser objectiu per intentar entendre que ens vol dir l’altre.
4.      Ha de saber descobrir els objectius i propòsits del qui li parla.
5.      Ha de saber descobrir i trobar les idees principals del missatge.
6.      Ha de saber reaccionar al missatge i parlar si cal quan acabi l’orador.

· Que entenem per escriure? 

Escriure és el procés mitjançant el qual es produeix un text significatiu

Escriure ha de tenir en compte: els aspectes formals, els aspectes lingüístics i els aspectes discursius.

1) Aspectes formals: cal·ligrafia, so-grafia (relació grafofònica), i la disposició de les lletres en l’espai.

2) Aspectes lingüístics: morfologia, semàntica, lexicologia...

3) Aspectes discursius: treballar el procés de composició del text (planificació, redacció, revisió...), treballar les característiques o propietats del text (adequació, cohesió, coherència, correcció, estil o variació), tipologia textual (treballar tipus de text).

· Que entenem per llegir? 


Llegir és un procés a través del qual es comprèn un text escrit.

Llegir = Comprendre 


El fet de relacionar llegir amb comprendre té unes implicacions definides per Isabel Solé (87).


1.La primera implicació: llegir és un procés actiu.

2.La segona implicació: llegir és aconseguir un objectiu.

3.La tercera implicació: llegir és un procés d'interacció entre qui llegeix i el text. 

4.La quarta implicació: llegir és implicar-se en un procés de predicció i inferència 



Seguidament hem centraré en l'habilitat de "Parlar", amb el pas del temps, són més freqüents les exposicions i discursos orals en diferents àmbits ja sigui en escoles i/o universitats, empreses, institucions... per tant, la comunicació oral s’ha fet imprescindible per a tothom i s’ha convertit en una de les claus de l’èxit. 

Es per això doncs que hem realitzat una lectura a fons del llibre: Com parlar bé en públic de Joana Rubio i Francesc Puigpelat. Ed. Labutxaca. Aquest llibre tracta de forma subjectiva les diferents tècniques, mètodes i trucs per a portar a terme la comunicació oral i el com parlar bé en públic. Aquests mètodes o consells poden ser molt útils per a tots aquells que el llegeixen com a recolzament o ajut per a millorar de manera exponencial la seva habilitat oral.


Com a resum o reflexió sobre aquest llibre valdria dir que hi ha tants oradors com temes per tractar, però només aquell orador que tingui present quins passos ha de seguir, arribarà a les oïdes dels oients i aquests s’enriquiran amb el contingut del seu discurs o exposició.



Els passos que ha de seguir o si més no que ha de tenir en compte l’orador són, per exemple, tenir clar el que es vol transmetre i en quin ordre, parlar amb frases breus, separar les frases amb silencis breus, realitzar canvis de to que afavoreixin la concentració de la audiència, posar exemples i comparacions durant el discurs que facilitin la comprensió per part de la audiència. 

En l’art de parlar bé en públic, intervé una part de “predisposició natural” però hi ha una altra part que es pot treballar. Aquesta part tècnica es pot aprendre per a millorar, tot i que el fet de millorar-la és responsabilitat de cadascú, en aquest llibre al lector se li exposen tot un conjunt de mètodes per aplicar en les seves exposicions o discursos.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada